woensdag 1 maart 2017

Alles naar wens!

La Cure - Dole - Le Vattay - Mijoux.
Het zag er nochtans niet goed uit. De GPS leek stuk. Ik had nieuwe batterijen gestoken midden in het onweer van gisteren en sindsdien vond ie geen satellieten meer. Vochtprobleem ?
Tip van thuis hoe ik 'm kon drogen en jawel hoor : ik had opnieuw een perfect werkende GPS. 
Ik hem hem meer dan eens nodig gehad.
In de mist boven op de Dôle. Normaal heb je hier een magnifiek zicht op het meer van Genève en de Alpen. Nu zag ik zelfs de bovenkant niet van de radarkoepel op de top. Gemzen - de andere attractie van de Dole - heb ik wel gezien.
En om de bergboerderij van La Petite Sonnailley terug te vinden. Ik stond er 100 m van en zag 'm nóg niet. Blij dat ik was om daar even in een stal te kunnen schuilen en rustig te picknicken en door het deurgat te bekijken hoe de wind de pasgevallen sneeuw metershoog opwaaide.
Na de ruige maar o zo mooie eenzaamheid van de hoofdkam (of de "crêtes" zoals ze hier zeggen) daal ik af richting Le Vattay. Beetje bij beetje wordt het drukker en moet ik minder sporen. Kort vóór dit skistationnetje zoek ik een houthakkerswegje, één van de weinige doorgangen door de steile valleiwand van het Valserine-dal. En joepie, we kunnen eindigen in schoonheid: tot 200 m van de gite waar ik heb geboekt ligt er ideale raquettesneeuw. 
Mijoux ligt in de diep ingesneden vallei van Valserine. Om aan de skipistes te raken moeten de toeristen dus wel wat omrijden. Is dat de reden dat het hier zo kalm is?
Na drie nachten op vrij volle slaapzolders ben ik blij om zo'n dortoir helemaal voor mezelf te hebben. Laat je niet mispakken, La Michaille ligt officiëel in Lajoux (op het plateau), maar ligt eigenlijk in het centrum van Mijoux (in het Valserine-dal). Op één of andere historische reden is de rivier hier altijd een soort internationale grens geweest. Ook nu werkt dit nog door. Linker en rechteroever liggen in twee verschillend departementen en die horen bij twee verschillende regio's. Dat heeft ook voor de wandelaar zijn gevolgen bv. geen doorrijdende bussen. Een coherente ontwikkeling waarbij Mijoux een soort verbinding wordt ipv. een afgelegen grensgeval zal er wellicht nooit komen ... ?
Niet wanhopen - er is nu toch al één skipas voor de drie departementen in het Jura-massief.
Noodschuilhut van de Petite Sonnailley
La Pillarde
Zoek de eenzame langlaufer
Valserine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten