donderdag 2 maart 2017

Twee parallelle werelden

Gisteren sneeuw in Mijoux, vanmorgen was het een graad of 5 warmer en was er zo'n allesdoorwekend motregen. Zo rap mogelijk stijgen dus. In plaats van de saaie wandeling langs de oude pasweg werd het dus de stoeltjeslift. Wat een gedoe in Mijoux. De lift was open om 8:45, bleek dat de tickets niet aan de lift te krijgen zijn maar in de Office de Tourisme dat pas om 9:00 opengaat en net zo'n traag opstartende PC heeft als ik op het werk.
Maar goed, vanaf dan ging het alleen maar beter en beter. Natte sneeuw werd droge sneeuw, vanaf de Montrond kwam er nog wat wind bij die alles droogde. En iets verder op de hoofdkam kwamen de eerste gaten in de wolken : zon en zicht op Genève en zijn Meer. Met maar één spoor in heel die sneeuwwereld: dat van mij. 
Het hoofddoel was de Colomby de Gex, één van de hoogste toppen van de Jura. In de Alpen zou dat een lange steeds stijgende wandeling zijn. De Jura zit anders in elkaar: voor en na de top passeer ik tientallen kleinere toppen, allemaal met een ander karakter.
Blunder van de dag: op een bepaald moment was er én een gat in de wolken én eventjes geen wind en dus geen sneeuwdrift. Ik leg mijn stokken en een handschoen neer voor de foto... en de wind duwt de handschoen naar de rand van de afgrond. Ik sprong er niet achteraan! Dat zou pas een megablunder geweest zijn met de indruwekkend corniches boven bijna verticale kalkwanden. De handschoen bleef nog 10-15 tergende seconden liggen op de rand van de corniche...
Pech onderweg, verder met de reservehandschoenen.
Na de Colomby de Gex wordt de hoofdkam breder en verandert in een chaotisch plateau met honderden boebels en combes. Het speelterrein van zeilsurfers en zeilskiërs. Heerlijk om naar te kijken.
Op de Col de Crozet komen we in de drukte van het skistation van Gex (links) en Lelex (rechts). Even doorbijten en als alien me doorheen een paar duizend skiërs manoeuvreren naar de Refuge de Ratou
Parallelle werelden? De witte bergwereld en de groene vlaktewereld natuurlijk.
Waar hoort de Refuge de Ratou bij ? Moeilijk te zeggen. Perfect eten, gezellige leefruimte en heel attente jonge gasten in de keuken. Maar een ronduit botte gardien, allerlei kleine defectjes in de slaapruimtes en sanitair, geen weerbericht en ook geen wifi om het zelf op te halen, ... een grensgeval dat meer neigt naar goede service voor de pisteskiërs dan een echte berghut. We trokken het ons niet veel aan met ons 12 en hadden een gezellige avond (ik, een koppel en een groep enthousiaste kinderen van 11-12 met hun begeleiders) .
Top van de Colomby de Gex
Genève

Geen opmerkingen:

Een reactie posten